söndag 5 januari 2014

verktyg


Jag är uppväxt under en epok då saker och ting var betydligt enklare konstruerade så att man kunde reparera en hel del själv. Man behövde inte vara ingenjör för att förstå hur vissa mekaniska anordningar fungerade  och hur fel kunde avhjälpas. Det behövdes i regel inte heller några specialverktyg. Blev det fel på bilen i början på 60-talet, räckte det ibland  med en skruvmejsel och en skiftnyckel. Idag kan du nästan inte ens byta en glödlampa i bilen för att inte tala om all elektronik som finns inbyggd.

Som hemmafixare skaffade man några fler verktyg för att vid behov kunna få vardagen att fungera igen när något gick sönder eller behövde bättras på. Som enda el-drivet verktyg hade jag länge bara en borrmaskin. En Metabo med slagborrfunktion vilket väl kom till pass när man skulle hänga upp något i lägenheten där väggarna var av betong. Idag är nästan alla handverktyg elektriska. Skruvdragare, borr- och slipmaskiner, sågar och annat som jag inte ens har en aning om eftersom jag varken behöver eller klarar av dom.

 
I mina mest pessimistiska funderingar undrar jag hur vi skulle klara oss utan ström. När alla dessa praktiska elektriska apparater inte går att använda. Då kan jag ta fram olika skruvmejslar, olika hylsnycklar, en fogsvans, lite sandpapper, en avbitare eller en borrsväng. Jag kan t.o.m. ta fram en manuell borrmaskin som vevas för hand som en dito manuell visp.

 
Hur många sådana muséeföremål finns det kvar? Jag har inte sparat verktyget för den händelsen att vi blir strömlösa utan för att det är ett vackert föremål. Redan det greppvänliga handtaget är som en träskulptur och borde ha varit med i gårdagens inlägg. Likaså den lilla runda knoppen som sitter på veven. Den kan dessutom medrotera.

 
Mest beundrar jag dock svänghjulet med kuggarna och de vridna "ekrarna". Man kunde lika gärna ha satt titt ett homogent hjul eller gjutit det i ett enklare utförande. Alla detaljer är avgradade och släta och har fått en fin patina med åren.

 
 Att göra en sådan sak idag skulle vara alldeles för kostnadskrävande. Alla trädetaljer skulle ersättas av plast och alla delikata gjutdetaljer skulle tillverkas mycket robustare. De har inte längre någon själ.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar