Alltid väntar vi på något. Ibland kan väntan bli lång;
speciellt om man längtar intensivt. Vi gör det dock gärna om det är något gott
det för med sig. Däremot vill vi inte gärna vänta i onödan. Som att ibland
fastna i en bilkö på en plats där det annars brukar flyta på. Motvilligt
accepterar vi dock en viss väntan när vi vet att vi inte kan påverka
situationen. Spårbunden trafik har emellertid helt andra förutsättningar där
belastningen är förutsebart. Man kan tycka att ett visst antal mil räls med en
viss medelhastighet ska kunna tillryggaläggas på en given tid. Detta har man
även räknat ut sedan länge och skapat tågtidtabeller. Som man länge kunde rätta
sig efter. Spårvagnstrafiken i Zürich hade rykte om sig att hålla tidtabellen
på minuten när. Därför blev det en gång ett ramaskri när en vagn som vi skulle
byta till blev hela 5 minuter försenad. Detta ska nu jämföras med de timslånga
väntetiderna som vi de senaste åren fått uppleva på pendeltåg, fjärrtåg eller
tunnelbana. Någon enstaka gång kan detta accepteras om vi vet att förseningen
orsakats av någon naturkatastrof. Snö och is, nerfallna träd eller
översvämningar. Mindre acceptans finns dock för andra förklaringar, speciellt
om de upprepas ideligen. Ändå har trafikanterna blivit luttrade och man väntar
tålmodigt på sitt tåg i snö och kyla. Man kommer för sent till jobbet och
förlorar i arbetsinkomst, man kan inte hämta barnen från dagis i tid och
utsätts för stress över lag. Alla dessa onödiga väntetider är ett
samhällsproblem. Om man slår ut dom på ett år blir dom till timmar och dagar och
räknar man ekonomiskt på detta, blir det till en produktionsförlust. Kanske
någon av dessa miljarder som jag skrev om för ett tag sedan.
En orsak är ju att
banunderhållet varit eftersatt under
många år. Den i sin tur är bara en del i hela företagsstrukturen som ska hålla
ihop järnvägsnätet i landet respektive storstadstrafiken. När en mängd tjänster
ska upphandlas från åtskilliga företag kommer vinstintressen i förgrunden och
ansvarsfördelningen får träda tillbaka. Alla skyller på varandra och syvende
och sist går man på politikerna. Nu senast efter tågurspårningen mellan Stuvsta
och Huddinge då det åter framkom att företagskulturen är lika undermålig som
hela nätet. Det var rena turen att ingen större olycka inträffade just på detta
stället. Man kanske fick sig en liten tankeställare, men snart är incidenten
glömd. Tills nästa olycka är framme. Det kommer att ta åratal att åtgärda allt
det eftersatta vilket dessutom inte främjas av myndigheternas spariver,
inblandade aktörers nonchalans och olika
partiers prioriteringar. Det räcker inte med att sparka generaldirektören på
Trafikverket. Det är bara ett spel för gallerierna.Så länge man inte ta ett
samlat grepp om problemen, får vi nog ingen tågtidtabell att lita på utan får
snällt stå och vänta på nästa fullsatta tåg.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar