söndag 12 januari 2014

i väntans tider




Den äldre generationen som kan blicka tillbaka lite längre, kan ofta hävda att det var mycket bättre förr. Inte i alla avseenden förståss men ett och annat finns det nog fog för. Så fanns t.ex. ordet SERVICE som alltid stavades med stora bokstäver. Var man kund, kunde man kräva service. Behövde man ringa ett företag eller en myndighet, kom man genast fram till en växel där en trevlig damröst snabbt förkunnade "ett ögonblick så ska jag koppla" efter att man hade framfört sitt ärende. Ville man tala med en viss person så gick det också bra. Telefonisten hade knappt försvunnit så hördes en ny röst i luren. Det var en självklar service. Inte skulle man låta en kund vänta i onödan. Och råkade det bli en väntan på någon minut så bad man om ursäkt. Telefonisterna försvann och ersattes av en förintalad röst som förkunnade att det var många som ringde och att man kunde få vänta en stund. Det kunde man nog stå ut med om det inte var alltför lång väntan. Annars försökte man senare. Men väntetiderna blev längre när knapptelefonerna togs i bruk. Man skulle tro att knappfunktionen skulle effektivisera kommunikationen. Så blev dock inte fallet. I stället får man nu ödsla tid med att först lyssna på en mängd olika alternativ som inte alltid är relevanta för just det ärende man har. När man till slut förhoppningsvis lyckats knappa in de rätta alternativen uppmanas man att knappa in sitt personnummer eller telefonnummer. Efter ytterligare 8 eller 10 knapptryckningar hoppas man ju att få komma till en person som kan ta hand om ens ärende. Men i stället får man höra en röst som meddelar:" väntetiden är för närvarande 29 minuter.Din plats är nummer 48 i turordning". Jag får offra en sysslolös halvtimme av min tid för att supporten ska hjälpa mig med ett  kanske enkelt dataproblem.

Problemet med långa väntetider kom upp på TV för ett tag sedan där Telia framstod som det företag som var sämst i detta hänseende. För att slippa improduktiv väntetid skulle jag hellre se att man får knappa in sitt telefonnummer och sedan bli uppringd i stället. Detta är t.ex. möjligt om man vill tala med sin läkare på ett sjukhus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar