lördag 11 januari 2014

måttstock




För mig innebär en måttstock något som kan visualisera en storlek. Eftersom det finns olika måttenheter finns det även motsvarande saker att synliggöra dom. Ta till exempel den gamla tumstocken där man förutom det gamla tummåttet även kan avläsa de metriska enheterna. En tum är cirka en tumbredd. Ett annat gammalt mått är en aln som på tyska heter Elle men även betyder armbåge. På så vis har man tidigare velat åskådliggöra en del längdmått, även måttenheten fot. När jag själv vill mäta upp en meter på ett ungefär, har jag också tagit den egna kroppen till hjälp. Jag mäter  då från en punkt på vänster axel till fingertoppen på den utsträckta högra armen. Något exaktare än en fiskare som visar sin fångst.

När det gäller enbart numeriska storheter blir det svårare. För talet tusen  finns även begreppet kilo varför man kan föreställa sig skillnaden mellan 1 och 1000. 1 kilo socker, en kilometer o.s.v. Men blir talen större kan man visserligen räkna antal nollor men har ändå inget direkt sätt at jämföra storleken med något reellt. Som barn mätte jag alltid ett antal kronor med hur många 5-öres kola man kunde köpa för dessa pengar. Numera räknar jag en summa i antal matportioner som kostar cirka 10:- när jag själv lagar mat. Vid högre belopp gäller förståss andra jämförelseobjekt som dagsaktuella priser på hyror, bilar eller villapriser. Men för dom flesta tar föreställningsvärlden slut när vi kommer upp till några miljoner.

Tills för ett antal år sedan kunde jag följa den politiska debatten när man pratade om si och så många miljoner som skulle satsas i olika projekt. Eller dessa miljonbelopp som redovisades i budgetpropositionen. Man kunde även "översätta" vissa miljonsatsningar som misslyckats eller en del företags miljonförluster till t.ex. antal småhus som kunde byggas för dessa pengar. (Detta är ett bra sätt att räkna i bostadsbristens Stockholm nu).

Men numera uttrycker sig ekonomer i termer om miljarder! När övergick man från miljoner till miljarder? Där någonstans tappade jag tråden. Tappade jämförelsen med verkligheten. Plötsligt blev det tre nollor till. Ett hopp på hela tusen. Inte har jag upplevt att allt blivit tusen gånger dyrare. Har man infört ett nytt sätt att räkna? Kan du föreställa dig att få en miljard på ditt lönekonto och sedan tänka dig vad allt du kunde få för dessa pengar? Men banker, företagare och politiker pratar om belopp i miljardklass. Har de någon aning om vad de symboliserar i verkligheten? Ibland får jag en känsla av att de bara ser en etta med en massa nollor efter. Ungefär som gigabite eller terrabite i en hårddisk. Kanske pratar man redan om en världsomspännande ekonomi med bitcoins. Allt är ju numera ettor och nollor men ändå väsentligt i vilken ordning de kommer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar