onsdag 22 januari 2014

i lyxförpackning





Det är inte bara en tuff brud som uppträder så utan nu tänker jag på konsumtionsvaror som oftast är förpackade åt det lyxiga hållet. Om inte annat så lägger man märke till det kring jul. Flera gånger dessutom. Först när du handlar julklappen och får den inslagen eller du gör det själv efter att ha handlat ett antal rullar julklappspapper med påtryckta tomtar eller vintermotiv. Riktigt lyxigt. Om man nu överhuvudtaget ska slå in en klapp  räcker det ju inte med vanligt oblekt brunt papper. Sedan ska de omsorgsfullt inslagna  klapparna öppnas. Utan den ringaste tanke på designer och konstnärer som tagit fram motiven på pappret, utan tanke på metervis papper och färgtryck, rivs pappret av kring klappen och slängs söndertrasat i en kasse eller sopsäck. Sedan möter den ännu lyxigare förpackningen samma öde. Till sist lägger du märke till allt detta emballage en tredje gång när du ska göra dig av med allt. Det har inte haft någon annan funktion än att dölja innehållet och skänka lite julstämning. Nu ska allt sorteras. Papper för sig, plast på ett annat ställe och kartong i en tredje hög. Värst var 2 stora kartonger efter kontorsstolarna jag hade köpt. För att få ner allt i bakluckan på bilen brukar jag alltid skära sönder stora emballage.
Köper man någon gång dessutom vitvaror har man en hel del emballage, som består av papp, trä och plastmaterial, att ta hand om. Så är det med dom flesta varorna vi köper och det blir ett evinnerligt sorterande. Om detta har jag skrivit  för ett år sedan här 
Det var egentligen detta inlägg som gav mig inspiration att fortsätta på detta tema.
I min barndom fanns inte mycket som förpackades. Mjölk hämtade du i en kanna. Annat var kanske inslaget i en bit tidningspapper. Du bar hem allt i en nätkasse. Sedan kom mjölk i flaskor. Flaskor som återanvändes. Det blev för dyrt för mejerinäringen. Då hittade dom på tetrapak som var lättare att hantera än skramlande flaskor som behövde göras rent. Tetraföpackningen var inte heller optimalt utan byttes ut mot nuvarande rektangulära paket. Med plastförskruvning. Så har nästan varje vara genomgått en förändring i sättet att transporteras och exponeras. När jag studerade till inköpare fanns några i klassen som enbart köpte in emballage. Det höll på att bli en stor bransch. I dess kölvatten följer även andra branscher. Förpackningen ska inte bara vara Co-op blåvitt utan förses med reklam. Lockande budskap. Pränta in ett företagsnamn, stimulera till merköp eller få det se  lyxigt ut (t.ex. kosmetikabranschen) Nu krävs designer som kan utforma förpackningar, maskiner som ska tillverka dessa och reklamfolk som ska fylla ytorna med all slags information. Jag imponeras varje gång jag öppnar en burk Norrlandsguld  och hur man lyckats få en fin bild direkt på plåten. Förpackningen är viktig för företagen och hela industrin sysselsätter många. Men i likhet med julklappspappret blir det till sist bara sopor som vi får ta hand om. Sortera , förvara ett tag och sedan  bära bort för återvinning eller förbränning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar