fredag 17 januari 2014


 

 

den tjänstvillige kontotjuven

 

I samma veva som som man hör talas om olika bluffakturor och liknande  får även jag in ett mejl från skatteverket. Där meddelas att ska ska få återbäring med 6240:-. Frånsett att jag inte fått någon återbäring de senaste 15 åren, förstod jag ändå att det hela handlade om att man ville komma åt mina konton. Så mejlet hamnade direkt i papperskorgen.

Dit hamnar  även ett annat mejl som såg ut att kommas från min internetleverantör Tele 2. Eftersom det kunde vara ett viktigt meddelande, speciellt med hänsyn till att jag gått över till en annan leverantör. var jag nyfiken och öppnade mejlet. Överst fanns deras logo med oproportionerligt stora bokstäver vilket genast ringde en varningsklocka. Trots att logotypen var helt perfekt. Så även övriga sidor man kunde klicka till. Så här stod det i mejlet:

         

           Kära Tele2 Webmail Kontoanvändare 

Vi vill informera er om att vi för närvarande genomför planerat underhåll och uppgradering av vår webbmailtjänst och som ett resultat av HTK4S A8 virus har påvisats i dina mappar och ditt konto måste uppgraderas till den nya F-Secure Anti-Virus HTK4S / anti-spam 2014-versionen för att förhindra skador på dina viktiga filer. Logga in på ditt konto Användarnamn och lösenord till vår säkra helpdesk och vänta på gensvar från vår databas tjänst för din e-post-ID för att inte avaktiveras från vår e-posttjänst databas idag. 

Vi ber om ursäkt för eventuella besvär och uppskattar din förståelse. Underlåtenhet att göra detta inom 24 timmar kommer omedelbart att göra ditt e-postkonto avaktiveras från vår databas webmail internet. 

Tele2 Monterrey Kundtjänst                                                                   ©2014 Tele2 WebMail. Alla rättigheter förbehållna

 

När jag kom till slutet av meddelandet där man hotar med att stänga ner min mejl, fick jag mig ett gott skratt. Ja, gör det, tänkte jag. Jag ska ändå säga upp mitt konto. Inte bara detta utan även alla andra tre jag har hos Tele 2. Men om dom nämner bluffmejlet ingenting. Vilket skulle ha gjorts om allt hade varit på riktigt. Men annars var bluffen skickligt gjort med alla sidor och bilder man kunde klicka sig fram till. Någon har dom säkerligen skrämt upp med mejlet. Bluffmakarna har blivit allt duktigare och fräckare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar