söndag 15 december 2013

tunnt som ett hårstrå


Som jag tidigare berättat här i bloggen, har vi dragit in ett fibernät till området. Man grävde upp asfalten på vägarna, man grävde diken över allmänna områden och minsta möjliga dragning på tomten fram till huset. Allt har nu återställts och de uppbrutna gränderna har nyasfalterats. Fiberkabeln sitter nu i en dosa inomhus. Nyfiken som man är, tittade jag på när installationsarbetet pågick. Själva fiberkabeln hade man blåst in genom ett tunnt plaströr. Egentligen är det två optiska kablar. En röd och en grön. En som i reserv var någon som berättade för mig. Men det kan likväl vara en för vardera riktning i informationsflödet? I vilket fall hörde man ofta att fibrerna är tunna som hårstrån. När nu två korta stumpar knipsades av ur ledningen, tog jag vara på dom för att jämföra dom med äkta hår.

 
Som synes är det bara ett talesätt att beskriva tjockleken på fiberkabel  som dock är betydligt tjockare än hustruns hår som jag hittade i hennes hårborste. Vi har således inte varit i luven på varandra J. Ändå är fiberoptiken rätt tunn och kan överföra digital information i betydligt större mängd än koppartråd. Min nuvarande ADSL-uppkoppling till internet har en hastighet på max 3Mbit/s som med fibernätet kommer att ökas till 12,5 Mbit/s. Hur allt detta kommer att yttra sig på både datan och TV:n vet jag inte förrän jag har dragit sladdar och kopplat in allt och skaffat ett nätverkskort. För datan ska  fungera utan kabel. En svindlande tanke om man funderar över hur mina inlägg med text och många bilder skickas genom luften, genom en nästan hårstunn fiber och ut i cyberrymden för att ses någon annanstans. På andra sidan jordklotet i samma ögonblick, om man så vill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar