måndag 16 december 2013

gula tomater


I folks medvetande ska tomater vara röda. Så exponeras dom i affären och så mognar dom också på landet. Men det finns även gula tomater. Ibland finns dom även i affären och tidigare kunde man få frön av gula tomater. Sådana har jag odlat några gånger. Dom smakar likadana som röda men ger en extra lockelse genom den annorlunda färgen.  Precis som gula paprikor eller gul chili. Men i år hade jag odlat röda tomater och på ett speciellt sätt. För att förstå fortsättningen måste man gå tillbaka till ett tidigare inlägg här. 

Någon gång i oktober fanns det risk för nattfrost och som alltid  plockade jag alla tomater som ännu var gröna för att ta in dom för eftermognad. Det brukade fungera alldeles utmärkt genom att lägga dom mörkt. Efter ett par veckor brukade dom bli röda och mjuka. Så dock inte årets efterskörd. Frånsett en liten tomat som kanske hade fått mera sol på sig än dom andra. Ingen blev röd utan dom blev gula. Med jämna mellanrum tittade jag ibland in i lådan i skåpet där jag hade lagt en handfull gröna tomater. De blev bara gula och inget mer hände på 8 veckor. Så i dagsläget ser dom ut så här

 
När dom hade mognat ute i solen hade de ganska hårt skal som nu blev ännu hårdare i byrålådan. Det fanns dock inga tecken på att de började ruttna. Röda tomater  hade säkerligen ruttnat efter så lång tid. Vilket idealförhållande hade det inte varit om den här märkliga sorten bara hade hunnit bli röd och saftig men klarat flera månader utan att ruttna. Odlare, distributörer och matvarukedjor skulle jubla. Men dessa tomater gick inte ens att sälja som den gula sorten. De var helt enkelt för hårda och hade inte heller längre den karaktäristiska tomatsmaken. Jag delade på en och såg att den fortfarande var fuktig inuti men smakade inte längre som tomat ska smaka.

 
Nu låter jag  dom ligga kvar i byrålådan för att se vad som händer framöver med dom. Som dom betett sig hittills tyder allt på att de fått ändrade arvsanlag genom GMO manipulation av den tidigare generationen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar