När människor säger att de ibland behöver ladda batterierna,
är det lite oklart för mig vad som avses. Hur många batterier har en människa?
Behöver man ladda för att få en bra start eller
för att orka en längre tid? Många menar nog att energin har minskat så
pass att de bara behöver lite vila eller
"ladda upp" med något nytt, något annat eller roligt. För en del
gäller då att shoppa eller en semesterresa till sol och värme.
Startbatteriet i bilen behöver kontinuerlig laddning för att
ge den rätta kicken varje gång man
vrider om startnyckeln. Så har det fungerat i våran bil de senaste 13 åren.
Tills för några veckor sedan. Efter en kall natt fanns det inte kvar den minsta
lilla gnistan. Då var det bara att ta fram det lilla laddningsaggregatet. En
julklapp som jag nästan glömt bort eftersom det aldrig tidigare kommit till
användning. Nu fick den tjänstgöra några nätter flera gånger. Intervallerna
blev dock allt kortare eftersom bilen inte kör tillräckligt långa sträckor för
att ladda upp batteriet. Till slut insåg jag dock att det kanske var klokast
att köpa ett nytt batteri för att slippa dessa ideliga laddningar.
I mina första bilar sedan tidig 60-tal har jag laddat
batteriet åtskilliga gånger eller bytt detsamma när det inte längre gick att
ladda. I början fick man lämna in bilen för laddning, senare skaffade någon ett
stort laddningsaggregat som man kunde få låna. Numera är dom små och behändiga
och kostar inte heller längre en förmögenhet. I mitten på 70-talet var det nog
senast jag laddade ett batteri. Det var av den gamla typen med flera celler som man fick fylla med
destillerat vatten emellanåt. Vid laddning fick man alltid skruva av locken
till alla cellerna för att det inte skulle bildas knallgas.
Allt detta behöver man
numera inte tänka på längre. Batterierna är underhållsfria.
Trots att det förr varit enkelt att byta batteri, bestämde
jag mig för att låta märkesverkstaden göra detta. Detta med hänsyn till
infästningen och all elektronik numera. Jag utgick ifrån att de skulle sätta
batteriet på plats när jag nu köpte deras originalbatteri. En sådan service
kunde man få förr i tiden. Men i girighetens tidevarv är detta inte längre
möjligt. "Allting kostar" som min äkta hälft alltid säger och
stillatigandes accepterar detta. Det nya batteriet skulle kosta över 800:-
vilket nog var OK för ett originalbatteri utan att för den skull veta några
jämförpriser. Men när montaget inte ingick i detta pris, fick jag mig en rejäl
chock. Jobbet skulle kosta mer än vad batteriet kostar! När jag hämtat mig från
första chocken, började jag att fundera om jag trots allt inte skulle vända mig
till någon annan eller rentav fixa allt själv. Efter att ha argumenterat en del
om denna, i mitt tycke, oskäliga arbetskostnad, satte man plötsligt ner den med
30%. (Så det fanns marginaler) Jag accepterade, om än motvilligt, för att få
batteriproblemet ur världen. Under tiden jag väntade på att bilen skulle bli
klar, tänkte jag på hur fort jag tidigare kunnat byta ett batteri och hur fort
en utbildad bilmekaniker skulle kunna göra detta idag. 10 minuter, en kvart?
Jag bläddrade förstrött i några biltidningar och tittade då och då på klockan
på väggen mittemot. Efter en timme ropade flickan i
receptionen att bilen var klar.
Stefan Löfven deklarerade för att tag sedan att han ville
driva frågan om avtalsenliga löner inför valet nästa år. Något som kan öka
arbetskostnaderna ytterligare. Är det då inte bättre att pressa priserna genom
att ge invandrare jobb? De jobbar nog
gärna för lite lägre lön bara för att få ett jobb som dessutom lönar sig mer än
dom sociala förmånerna de i bästa fall åtnjuter. I kampen om jobben och den
internationella konkurrensen får vi nog
vänja oss vid lönedumpning vare sig vi vill eller inte. På min bilverkstad
jobbar ett flertal från balkanländerna med en lön som de är glada att få skicka
hem en del av. Om det är avtalsenliga löner vet jag förstås inte. Men att man myglade
med arbetstiden för ett batteribyte är
jag nästan säker på.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar