torsdag 5 december 2013

däckbyte


Lagom till första snön hann jag skifta däck på bilen. Dom fortfarande fina sommarsulorna som jag köpte för 5 år sedan skulle tas av och ersättas med vintersulorna som var försedda med broddar och hade ett okänt antal år på nacken. Även i år bar det emot att göra detta jobb i vår kalla garagelänga. Dels var där nollgradigt och framförallt trångt. Bilar om var sida. Grannens stora bil gjorde att man nätt och jämt kunde kränga sig mellan sidospeglarna. Så det fick bli däckfirman intill som fick förtroendet att skifta däcken.

 
I stället för att jag med stela, frysna fingrar, opererad knäskål och ont i ryggen skulle hålla på en timme med detta i halvmörker, bytte två gubbar på var sin sida om den upphissade bilen 4 däck på 10 minuter. Dessutom blev det rätt monterade hjulbultar denna gång. Fick lära mig att dom långa bultarna ska gå till sommarhjulen.

Nu behöver jag inte längre köra omkring olagligt och snön kan få komma när den behagar.

1 kommentar:

  1. Dessutom bidrog du till den Svenska ekonomin genom att anlita en verkstad med F-skattsedel.

    SvaraRadera