tisdag 3 december 2013

En drake, halstabletter, tandkräm och en fontän


Till synes helt oförenliga saker som dock alla har en gemensam nämnare. Det handlar om reklam. Närmare bestämd ljusreklam. Vissa reklamskyltar har lyst upp Stockholms natthimmel i hundra år som t.ex. skylten Stomatol vid Slussen. Den liksom Tulo vid St. Eriksbron är kulturmärkta. Dock inte kulturminnesmärkta som byggnader varför de kan plockas bort om fastighetsägaren så tycker. Två andra skyltar, som jag har en mera personlig relation till, sitter på biografer som man besökt åtskilliga gånger i sin ungdom. Den ena är en drake som sitter på en biograf med samma namn vid Fridhelmsplan. Ett grönlysande monster efter en förebild av Isaac Grünewald. Den andra biografskylten är Fontänen i Vällingby som är mera närbeläget. Namnet efter fontänerna på torget. Även denna skylt har förklarats som kulturmärkt.

 
Neonskyltar kommer dock först till sin rätt när det hunnit bli mörkt.

 


I ett av mina gamla fotoalbum hittade jag en unik bild som jag tog någon gång på 50-talet. Längst ut till höger ser man biografen som håller på att byggas. Utanför ser man även en cirkel som ska bli en av fontänerna på torget. Mest märkligt är dock tallarna som står kvar inom byggområdet som en påminnelse om att området före Vällingbys tillblivelse varit skogsbevuxet. Eftersom bilden är lite ur fågelperspektiv, måste jag ha klättrat upp i någon intilliggande byggnad som också var under uppförande. Troligen det som senare blev läkarhuset.

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar