söndag 24 november 2013

spill eller spillt?


Det är frågan. Det gör även stor skillnad. Men för att ta det från början läs inlägget här. För några dagar sedan såg jag i en annons att Lidl var klar med ombyggnaden och att lokalen hade fått ett nytt golv och ny belysning i taket. Jag åkte dit. Inte för att kolla jobbet utan för att handla småbagetter som jag varit utan ett tag. Lokalen var sig lik och allt stod på plats som tidigare. Hade jag inte vetat om renoveringen, skulle jag inte märkt någon skillnad. Hyllorna och frysboxarna var fyllda med dom vanliga varorna.

Det provisoriska tältet stod fortfarande kvar i ett hörn av parkeringen. Utanför stod en bil från Anticimex.

 
Eftersom jag även tidigare hade läst om att hälsovårdsmyndigheterna påtalat att det fanns råttor som tagit sig in i tältet, var det inte förvånande att Anticimex var på plats. Speciellt nu när det fortfarande fanns varor kvar i tältet. Varor som inte flyttats över till den ordinarie butiken eftersom de kunde vara angripna av råttor eller skadats vid saneringen? Man hade upptäckt att djur gnagt på förpackningar och även sett spillning. Men var det verkligen råttor? Ofta säger folk lite slarvigt att det är råttor när det egentligen handlar om små skogsmöss. Men man får väl utgå från att det stora skadedjursbekämpningsföretaget kan se på spillningen vem som lämnat den efter sig.

Några höll på att jobba inne i tältet. En gubbe höll på att demontera något utanför ingången och en kille körde en liten lastmaskin fram och tillbaka över parkeringen. Kanske var det han som hade tappat en lastpall med varor som nu låg utspridda utanför.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Där låg plastflaskor med ketchup, konserver och glasburkar och varor i storförpackningar. Allt obrutet och intakt. Ingen råtta hade kunnat ta sig in i dom förpackningarna. En bit ifrån såg jag dock spillda makaroner som låg vid uppgången till entrén. Men det kanske var ett lockbete som Anticimex lagt ut för eventuellt kvarvarande råttor. På väg tillbaka till bilen gick jag och funderade vad som skulle hända med dem utspillda varorna på parkeringen. Kasseras dom som rent spill eller tar man dom tillvara igen som om man bara hade spillt ut dom från pallen? För att få svar på en sådan fråga måste man vara en grävande journalist och det har inte ens en pensionär tid med. Jag åkte hem med mina frysta baguetter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar