måndag 25 november 2013

spiraler


Spiralformer som uppträder i naturen har jag visat tidigare i denna blogg. Som t. ex solrosor och dess frön eller utskott från rankande växter som sträcker ut sina tentakler med en spiral i änden för att gripa tag i något. Även snäckor uppvisar denna spiralform. Vi själva har ju också en sådan i örat. Denna form ger ofta en viss stabilitet och är utrymmesbesparande. Dessa två egenskaper har vi efterliknat inom byggkonsten. Detta tänkte jag nog inte på när jag tidigare i år tog  några bilder på skilda konstruktioner i spiralform. Det var nog mer för själva formen. Graciöst och i perfekt harmoni.

 


Här kan man dock bara ana spiralformen som gömmer sig bakom träden. Har flera bilder i svart-vitt som jag dock inte orkar plocka fram nu.

Betydligt bättre syns  spiralen i denna trappa. Som en DNA-spiral där våra anlag ligger som trappsteg.

I min barndom roade vi oss med att fråga folk om de visste vad en spiral var för något. Svaret blev i 100 % av fallen en beskrivande gest. Det är inte så lätt att med ord beskriva en spiral eller uttrycka den med matematiska siffro. En enkel gest är mycket lättare som alla förstår direkt. Till slut en spiral i en annan vinkel som jag har använt i ett av mina collager.

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar