lördag 23 november 2013

solnedgång


Var ute och spatserade och gjorde mig ingen brådska. Tittade på det ena eller andra utan att egentligen hitta något fotomotiv. Tills jag kom till vägkröken. Bakom träden på den lilla stigningen såg jag ett magiskt sken. Solen stod redan lågt och höll  på att försvinna.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
Ville jag ha en bild med solnedgång fick jag allt skynda mig. Det var en bit kvar att gå tills jag skulle komma ut ur skogen för att få fritt synfält och en bra vy mot horisonten. Nu fanns det ingen egentlig horisont utan endast en del trädtoppar i olika höjd. När jag kom fram till en lämplig plats hade solen redan hunnit sjunka ner bland träden och färgen blivit lite rödare kring den. Men själva solskivan var lika gul som vanligt i displayen. Så även på själva bilden. Inte alls som de spektakulära solnedgångarna man brukar kunna se  på TV:ns naturprogram. En blodröd himmel över savannen med kanske en elefanthjord eller några ståtliga giraffer i förgrunden. Eller bilder från en söderhavsö vid stranden. Jag har själv varit några gånger i tropikerna och vid Medelhavets stränder  men aldrig  bevittnat samma intensivt röda färg på himlen  som bilderna  på TV eller i resebroschyrerna. På något sätt kan man manipulera fram detta i en kamera. Välja dom rätta inställningarna. Men nu har jag inte någon sådan kamera och innan jag skulle  ha hittat dom rätta inställningarna, hade nog solen redan gått ner. Men som tur är finns det även inställningar i datans bildbehandlingsprogram. I princip kanske samma som i en avancerad kamera. Nog kunde jag allt få himlen lite rödare!
 
(men någon älg i förgrunden blev det inte!)

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar