onsdag 20 november 2013

skogsavverkning


I vårt lilla förortssamhälle går allt sin gilla gång. Lite extra sömnigt så här års i november. Ändå sker saker runtom. Inga världsnyheter förstås men väl att nämna i den här bloggen.

Motorsågar hördes långt ifrån andra sidan leden. Jag förmodade att man kapade ved bakom maskinhallen där jag sett gubbar spjälka en trädstam en gång tidigare. När det fortfarande hördes motorljud dagen efter, kunde jag inte tygla min nyfikenhet längre. Så här såg det ut och så här lät det

Jag fick ingen förvarning när trädet skulle falla och när det väl gjorde det, hann jag med nöd och näppe få upp kameran igen. Det gick fortare än jag trodde. Träden står ju på höjden och så plåtar man även automatiskt. Vilket man dock inte ska göra när man tar videofunktionen. Då kan man bara betrakta bilden liggandes. (inte själv utan bilden i displayen) När jag sedan satte ihop de två korta videosnuttarna i Moviemaker, upptäckte jag en funktion jag inte observerat tidigare. Pilar som indikerar att man kan svänga bilden. Och till min häpnad gäller det inte bara enstaka bilder utan hela filmsekvenser! Hurra!

 

 
Det gjorde lite ont att se alla dessa ståtliga gamla granarna falla till marken. Jag kan inget om skogsbruk och förstår inte varför man kapar hundraåriga friska granar. Behövde man virke? Ville man glesna det redan naggade lilla skogspartiet? Varför bara gran och inte tallarna?
Förutom allt granris som nu låg på den upptrampade skogsstigen och hejdade framkomligheten, syntes bara vita sår här och var där motorsågen farit fram. Stubbar med vassa tänder som tycktes morra

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar