tisdag 19 november 2013

jubileum


Dagens inlägg blir lite speciellt. Det är på dagen 5 år sedan jag började blogga. Jag hade länge funderat på att ha en egen hemsida och testade olika som jag kunde hitta på nätet. När jag läste om Metrobloggen, testade jag även denna eftersom den var gratis. Efter  viss möda kunde jag till slut skapa min egen sida och började blogga med mitt första inlägg den 19 november 2008.
2008

 
Och på den vägen är det. I hela 5 år har jag lagt in bilder och texter varje dag! Eftersom jag tycker om att fotografera har bloggen varit en extra sporre och hållit mitt fotointresse vid liv. Den enkla lilla digitalkameran följer alltid med i byxfickan varför det även blivit en del spontana bilder. Oftast är motiven dock hämtade i den närmaste omgivningen. Landskap, natur och djur eller den egna trädgården.
 2009

 
Genom åren har det därför blivit en hel del bilder som presenterats i denna blogg. Kanske 6000 eller fler. Ibland har dom blivit till som rena illustrationer till texten, i andra fall för att dom har ett fotografiskt värde för mig - att jag gillade bilden helt enkelt.
 2010

 
Som pensionär har man ju tid att skapa ett inlägg varje dag. Inte nog med att man ska vara lite kreativ och skapa bilder. Det blir därför många promenader eller cykelturer, vilket man ju brukar rekommendera pensionärer. Sedan ska man hålla ordning på alla bilderna i datan och bearbeta dom. Förutom att hantera bloggen - det har blivit flera under den tiden, se digimages - får jag dessutom en del datakunskap på köpet.
 2011

 
I bloggen har jag ofta  följt förändringarna i min omgivning som ett historiskt dokument. Jag har gjort små reportage eller dokumenterat olika händelser. Ibland dyker det även upp en del funderingar. Mellan olika projekt har det även blivit flera bilder som skapats digitalt i datan.
 
 
2012 

 
Dessa bilder har sitt ursprung i collager som jag skapade före dataåldern av  olika urklipp. Med datan som nytt verktyg ger detta helt nya möjligheter till bildskapandet varför det kom att finnas en hel del sådana bilder i bloggen de senaste 5 åren.
 2013

 
Bilderna har jag plockat ut på måfå och de representerar kanske inte alltid det bästa jag åstadkommit. Däremot representerar dom respektive årgång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar