torsdag 21 november 2013

drönare


Drönare finns bl.a. i ett bisamhälle. Det fick man lära sig redan i skolan. Men för några år sedan dök det upp andra drönare som ett nytt begrepp. Obemannade luftfarkoster som kan fjärrstyras och används i krigföring. Numera finns dom även för privat bruk vilket jag blev varse för någon dag sedan. Jag hörde ett surrande ljud ovanifrån och nu när flera träd sågats ner i skogen kunde jag observera något som svävade fritt mellan de kvarvarande trädtopparna. En miniatyrhelikopter. Jag gick ut på ängen för att få fritt synfält och titta närmare på dess förehavanden. Den hoovrade länge på ett ställe och jag passade då på att zooma in farkosten.

 
 Till skillnad från en vanlig helikopter hade denna tre rotorblad. Den försvann sedan bort över bebyggelsen och ner mot centrum. När jag hade gått omkring cirka en kvart, återkom den och stod stilla ett tag över en parkering där jag hade stannat för att ta ytterligare en bild

 
Det kändes som om den också ville spana in mig vilket kändes lite kusligt. Tänk att man numer kan övervakas även  från luften! Kanske värdefullt för polisen när de ska jaga rånare. En jakt utan bullrande helikopter. Kanske flera åt gången från olika håll. Men dessa drönare kan även användas i kriminella syften. För spaning eller regelrätta våldsdåd. En drönare kan köpas för 10300:- varför många privatpersoner kommer att ha råd med en sådan. En bonde som vill övervaka sina ägor och kreatur, skogsbrandövervakning, sjöräddning och mängder av andra användningsområden. Priset kommer troligen att sjunka varför många kan skaffa sig en drönare som en ren hobby. Själv skulle jag vilja ta flygbilder. Vad händer då i luftrummet? Det kommer att låta som en surrande svärm av bålgetingar. Blir även trångt i luftrummet. Det finns ännu inte några regler eller någon lagstiftning på detta område varför makthavarna borde nog ta sig en funderare på detta nya fenomen på himlen. NU och inte när det väl hänt oönskade saker.

Så här ser modellen ut som du kan köpa

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar