söndag 10 november 2013

den rika världens överflöd


När jag ändå är inne på frukttemat, hakar jag på en annan bild som jag tog för en vecka se´n när jag var hos Lidl. Bredvid en container hade man lagt en del kartonger och annat skräp. Så´nt som man i vanliga fall bara går förbi. Men när jag såg en massa frukt också, stannade jag faktiskt upp. Äpplen och bananer. Tittade därför lite extra noga för att se hur mycket skadade eller ruttna de var eftersom de skulle slängas. Men de såg lika fräscha ut som om dom tagits direkt från hyllan i affären. Inga bananer som hade börjat få bruna fläckar eller ruttna äpplen. Fick nästa lust att bryta loss några bananer ur knippet. Var  dock bara en kort tanke. Kanske det ändå var något fel på frukterna eftersom de rensats ut från hyllorna. Men blommorna då som stod i hinkarna? Hur fräscha som helst precis som frukten.

 
Jag kom då att tänka på ett TV-inslag där några ungdomar tagit initiativet att samla upp mat som ska kasseras och köra den till behövande. Det här kanske var sådant som skulle hämtas. Kanske rentav en vänlig tanke att överräcka samtidigt  en blomsterkvast till en ensamstående mor för att förgylla den stressiga vardagen med. Denna typ av välgörenhet har man bedrivit sedan flera år tillbaka i västvärlden. Olika välgörenhetsorganisationer, kyrkan eller privata initiativ. Man har insett att detta slöseri  med kasserad mat  kan omsättas i välgörenhet och komma till nytta. Har insett att det är oetiskt att bara kasta tjänlig mat eller omvandla den till biogas. Allt detta är gott och väl och behjärtansvärt men ger ändå en besk eftersmak. Orsaken att denna typ av hjälpverksamhet över huvud taget kommit igång,  är ju de ökande klyftorna i samhället. Man pratar om fattigpensionärer, ökade antalet  hemlösa, arbetslösa, studerande, underbetalda och ensamstående med barn som inte får pengarna att räcka till. När vissa behöver även knappa in på maten är det ett misslyckande för staten - vem det än är som regerar. Lyft bort denna skam från alla som inte får mat på bordet eller kan klä sina barn och fördela t.ex. alla miljarderna från dessa arbetsmarknadsinsater som spenderas till ingen nytta. Eller kommunala pengar som går till pamparnas lyxresor med dyra hotell och restauranger för att bara nämna några slöserier med medborgarnas skattepengar.Detta har man sett på TV flera gånger den senaste tiden. Då talar jag inte ens om bankernas enorma vinster, företagens generösa bonussystem, allt mygel som förekommer eller till och med de folkvaldas egna förmåner som de själva skaffat sig. Men nu är jag inne på en extrem moral som bara kan finnas i ett idealsamhälle.

Den andra aspekten med detta välfärdsfenomen är att mat (och annat) över huvud taget ska behöva kasseras. Redan vid tillverkningen kasseras en stor procentsats beroende att  t.ex. bananer, gurkor eller tomater som inte håller det rätta utseendet gallras bort och många gånger slängs. I nästa fas har vi allt som förstörs under många gånger onödigt långa transporter och till slut har vi det här med senaste förbrukningsdag. Man borde kunna planera både tillverkning och distribution mycket bättre och även kunna rucka på en del krav från EU eller myndigheter. Jag försöker leva som jag lär. Många grönsaker är närproducerade. Närmare än 10 meter från den egna lilla täppan på villatomten till kastrullen. Inga transporter. Sista förbrukningsdag bestäms av när maten rycks ur jorden eller plockas. Om en liten mask mot förmodan  börjat gnaga på en morot, blir det lite spill. En liten bit som dock återanvänds och blir kompost. Råkar jag däremot få ett överskott beroende på lite felplanering eller att odlingen gett större avkastning än normalt på grund av gynnsam väderlek, idkar jag också välgörenhet. Förra årets rekordår gjorde att jag  kunde skänka bort minst 100 kg äpplen och i år fick många grannar åtskilliga gurkor som vi inte kunde konsumera själva.

Vi blir fler och fler människor på jorden och har fler munnar att mätta. Samtidigt som jordbruksarealerna krymper p.g. av klimatförändringarna. Det gäller att tänka till även globalt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar