lördag 9 november 2013

ett päron till farsa


Så skulle mina barn ha sagt om de sett mig ta dessa bilder. Definitivt mina barnbarn. Vad är det för vits med att ta kort på några päron i ett träd? Det är nog bara vårt päron till farsa som kan komma på en sådan idé! Men  när jag kom förbi dagiset, såg jag de gula päronen i trädet. Där hängde dom som glödlampor i det kala trädet och lyste i solskenet.

 
När dagiset uppfördes hade man samtidigt planterat detta fruktträd tillsammans med vinbärsbuskar och ett körsbärsträd med tanke på att ungarna skulle ha något att smaska på när frukterna var mogna. Men varje år ser jag att vinbären hänger kvar på buskarna utmed staketet, att körsbären inte plockas och att som nu en del päronen hänger kvar i trädet.

 
Det ser ut som om det är ett päronår i år. Men det ser kanske bara ut så tack vare att inga löv skymmer nu och många av frukterna hänger kvar. Mogna och saftiga ser dom ut att vara. Flera har även ramlat ner på marken. Men några bitmärken avslöjar att det inte var några saftiga, mogna päron som smakade gott. Troligen var dom inte söta nog och dessutom hårda.

 
Men vackra var dom som hängde kvar i trädet. Oftast är det ju äpplen man ser hängandes i träden så här års men i och med att jag såg en annan form på frukterna, hajade jag till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar