tisdag 15 oktober 2013

fiberinstallation


Dragningen av fibernätet i vårt område har pågått ett tag. Det är ett så pass stort ingrepp i vår miljö att det är värt att dokumenteras. Snart så sopas spåren igen, gatorna asfalteras och allt är sig likt igen. Då är det värt att veta var kablarna lagts. Om inte annat så på den egna tomten så att man senare inte sätter spaden rätt i fiberkabeln. Då tystnar telefonen, TV:n slocknar och det blir inget blogginlägg på  ett tag.

En morgon såg det ut så här när jag skulle till brevlådan och ut på gatan

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
I stället för att med grävskopan lyfta bort några häckplantor och dra in kabeln vinkelrät mot huset, hade man grävt en smal ränna runt häcken på insidan. "Det säger du nu" sa gubben när jag pratade med honom om detta. Men när skulle jag ha gjort det när jag brukar sova en bit in på förmiddagen. Så nu måste jag dokumentera denna dragning så att senare husägare vet om detta och hitta denna informationen på nätet.

 
Många kablar samlades på allmänningen innan de drogs vidare utmed vår gränd.

 

 

  Ett litet skåp där alla kablarna kopplades in för vidare distribution till varje fastighet står numera här. Arbetet  skedde snabbt och effektivt vid varje etapp. Man sågade upp asfalten, grävde, bäddade ner kablarna i sand och fyllde igen allt på en och samma dag. Här och var syns bara några högar med uppriven asfalt som också snart ska fraktas bort.

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar