onsdag 16 oktober 2013

det tickar på


Dom fina höstdagarna tickade iväg och det var nog bäst att ge sig ut i skogen för att inventera svampbeståndet. Denna inventering var ganska fort avklarad - för det fanns ingen svamp i år. Enda hoppet stod till trattkantarellerna och jag uppsökte direkt det enda stället där dom brukar finnas. Dom hade fått lovlig storlek men fanns inte i större mängder. Räckte dock till dagens lunch - nudlar med bacon, svamp och grädde.

I brist på ätlig svamp hittade jag i stället några tickor som växte på en stormfälld granstam. Dom liknar inte vanlig svamp med fot och hatt utan snarare ett par brända bullar som kletat ihop.

 


En annan dag gick jag utmed den långa, raka vägen mot centrum. Utmed den har man på några strategiska ställen lagt gamla stockar för att hindra bilister från att parkera där. När jag råkade gå alldeles intill dessa stockar upptäckte jag även här en del märkliga tickor. Dom är ofta snygga till färg och form varför jag tog några bilder. Den här liknar mera en korall från varmare breddgrader.

 
Märkligt att naturen kan skapa något med så  snarlikt utseende fast de lever i helt skilda miljöer och är växt respektive djur. Här ytterligare en annan sort som fanns på änden av dessa stockar.

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar