fredag 27 september 2013

talgoxen


 
Som jag skrev i min bloggbeskrivning tar jag bilder på allt som kommer i min väg. Detta gäller även fåglar i den mån jag kan komma dom inpå livet med min lilla digitalkamera som har 4 x zoom. Resultatet blir ju därefter och jag  kan inte mäta sig med fågelbilderna från andra bloggare som har avancerad kamerautrustning med teleobjektiv och andra finesser. Jag slipper däremot att gå upp i ottan i ur och skur, ligga en halv dag i ett gömsle för att ta några fina bilder på en örn. Mina enkla bilder är till bloggen och som tidsrefernser. Kräver ingen högre kvalitet än vad kameran medger. De ska ju inte säljas, vara med på en fotoutställning eller tryckas i bokform.

Med mina begränsade möjligheter har jag bara kunnat fotografera större fåglar och sådana som inte är alltför skygga. Våra skator är visserligen rätt skygga men det har blivit en och annan bild ändå. Den senaste här nedan trots att den inte är speciell. Däremot det dom åstadkommit

 

 
 







Däremot har jag länge försökt ta någon bild på våra talgoxar. Just nu finns det ett fint fototillfälle när dom klänger sig fast på den vissna solrosen och pickar ut fröna. Bara en får plats och tre andra sitter i närheten tills det blir deras tur. Allt detta kan jag iaktta från köksbordet. Skulle jag dock  visa mig i fönstret ……….. ja ni förstår. Bara en gång i sommar lyckades jag med att smyga mig på en som satt bakom kaprifolen på planket. Några bilder som inte är mycket att skryta med men jag blev ändå glad att ha fångat en liten talgoxe på bild.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar