lördag 28 september 2013

En hippie i en grotta


Mellan varven blir det lite lekstuga i datan ibland när andan faller på. När jag plötsligt ser en bild och får en idé. Då måste jag genast testa detta innan inspirationen försvinner. Jag har inte många "klippbilder" som man kan klistra in. Sådana som jag har klippt ur tidningar eller tagit själv och sedan frilagt i datan. Därför händer det att vissa figurer kommer igen i olika sammanhang. Så även denna hippiebrud som jag ursprungligen klistrat in i ett papperscollage för 50 år se´n.
Nu tyckte jag att hon passade in i den här bilden

 


Ofta använder jag mig av abstrakta bilder som bakgrund. Bilder jag tagit på nära håll eller förstorat upp så att man inte längre ser ursprunget eller sammanhanget. De blir i stället något helt nytt. Här är bilden av en förkolnad träbit där barken blir till gråsten och kärnvirket till aftonrodnad. Om man nu har samma fantasi som jag. Bilden heter aftonmeditation. Bakgrundsbilden är original, d.v.s. ingen färg har lagts till eller ändrats. Det var väl just den röda färgen som gav mig idén till bilden,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar