tisdag 3 september 2013

sparvens år


På väg hem kunde jag inte låta bli att göra halt vid några dammar som man anlagt på gärdet nedanför Tensta.( se plats här intill) 
De ska fyllas av Spångaån som nu mitt på sommaren inte innehöll mycket vatten. Dammen var därför grund och grumlig. Undrar om den dykande anden såg något.

 

 
Måsfåglarna hade en egen avdelning i dammen. Några gråtrutar - jag tror att det är ungfåglar - stod i det grunda vattnet och speglade sig på ytan.

 
Den här orkade dock inte stå längre utan satte sig på en lerbank

 
Allt var lojt och fridsamt i solvärmen. Inget slagsmål mellan änder och trutar och ingen dramatik. Så jag beslutade mig för att åka hem. Innan jag dock kom fram till cykeln dök det ner en hel fågelsvärm och landade i gräsmattan en bit ifrån. Det var en massa sparvar som ivrigt pickade bland grässtråna.

 
Jag har redan tidigare konstaterat att det är ovanligt många sparvar i år. Dels när jag var ute i markerna men även hemma i häckarna. Från att tidigare bara ha sett ett fåtal, finns dom nu i stora skaror. När jag hade vattenspridaren på en het sommardag, kom dom flygandes från alla håll. Jag har även sett dom sandbada i den lösa jorden intill husväggen (när kameran inte var med)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar