onsdag 4 september 2013

riktigt spännande


För några år sedan gick jag utmed en stig som följde en kraftledning. Landskapet är där lite speciell eftersom man huggit ut en gata under ledningarna. Ljust och öppet nästan som ett kalhygge men ändå annorlunda. Promenaden och fotona därifrån resulterade i en video som jag kallade "walk under high voltage".

För några månader sedan gjorde jag om denna vandring. Den startar alltid vid en stig en bit upp i skogen. Där det tidigare funnits en stor lada. Den inhyste ett tag loppmarknadsprylar som dock p.g. av läget ej blev sålda. Ladan brann sedermera  upp, svedde träden intill och efterlämnade bara skrot.

 

 

 

Intill fanns även en stuga som varit bebodd under sommarmånaderna. Ägaren hade något år kostat på sig ett nytt tegeltak och hade troligen för avsikt att vistas i denna idyll.

 
 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
Det bar sig dock inte bättre än att huset fick rivas efter att vandalerna varit framme. Jag promenerar ofta hit för att iaktta förändringarna genom åren.

 Härifrån följer jag ibland stigen som går under kraftledningen. Nu senast blev det ytterligare några bilder därifrån varför jag beslöt att utöka den tidigare videon. För några år sedan hade jag kostat på mig programmen paintshop elements och Adobe premiere och skulle nu testa videoprogrammet. Höll på med detta under flera da´r  utan att komma någon vart. Jag gav upp och gick tillbaka till Windows movie maker som hjälpt mig med alla videona tidigare. Även här fick jag lära mig allt på nytt eftersom jag hade en ny Windows-version i datan nu. Till skillnad från Adobe var detta videoredigeringsprogram helt logiskt uppbyggd och man lärde sig alla funktionerna rätt så snabbtt. Därvid upptäckte man även  att det dessutom var betydligt bättre än det dyra "Premiere". På någon timme eller så hade jag "snickrat ihop" en ny video som ni kan se härnedan. Eller gå in på arnewinderlich youtube resp. digimages3 eftersom jag inte fick ha min gamla domän kvar på You Tube. Jag har länge försökt att undvika mitt namn som sökbegrepp men datajätterna tvingar oss mer och mer till detta eller att uppge mobilnummer o.d. Till slut vill dom väl också ha våra kontonummer på banken.

 
http://youtu.be/sNhzcP1chWEhttp://youtu.be/sNhzcP1chWE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar