tisdag 24 september 2013

slickande getingar


När jag går bortåt skogen utmed gångvägen, brukar jag alltid stanna upp vid ett dike  som delar åkern i två halvor. Utmed hela diket växer det kaveldun och de bruna tjocka kolvarna avtecknar sig fint mot himlen eller det torra gräset på ängen. Trots att jag tagit bild på detta tidigare, stannar jag ändå upp. Det kan ju finnas något annat däromkring. Vilket dock aldrig uppenbarat sig tidigare förrän nu senast jag kom förbi där och min vana trogen stannat upp. Utmed vägen växer det sly av sälg eftersom det är lite fuktigt där diket slutar vid vägkanten. Jag råkade titta på sälgbladen ifall det fanns några insekter där. Och visst fanns dom där.
I mängder! Hundratals getingar som surrade omkring tillsammans med humlor och några flugor. Först trodde jag att det fanns ett getingbo inne bland buskarna. Men när jag även såg andra insekter som flög från blad till blad, blev jag intresserad.


 
Alla insekterna var väldigt ivriga och stannade inte länge på något blad innan de uppsökte nästa. De kröp omkring på bladet en liten stund innan de flög vidare. Det var bara några få sekunder de stannade på varje blad och jag hade all möda i världen att få fokus på dom. Jag ville ju ta närbild på dom. Innan jag fick skärpa på någon geting, hade den redan gett sig av igen. Det blev dock två bilder som tog mig en kvart att producera. (Ciklister och gående undrade väl vad jag höll på med som kröp där i buskarna)

Den enda förklaringen varför det fanns en så stor ansamling av insekter just där är att det måste finnas något på bladen som insekterna lockats av och begärligt ville slicka i sig. Jag har tidigare iakttagit getingar när dom knaprat på murket trä. Till och med hört när dom gnager för att komma åt cellulosan till deras bygge. Men i sälgsnåret hördes inget gnagande. Alla slickade i sig någonting. Kanske någon näringsrik vätska som sälgen utsöndrat eller något dom behövde för sitt bobygge. Men troligen något sötaktigt eftersom även flugorna hade dragits till buskarna. Men bara just till detta stället. Vid andra sälgbuskar utmed promenaden hittade jag inga insekter.


 

 

1 kommentar:

  1. Så är det på min sälg också. Något måste det finnas på bladen. Kanske acetylsalicylsyra.

    SvaraRadera