måndag 23 september 2013

se nedan


Har lite svårt att bestämma mig för dagens inlägg. Antingen blir det om  årets ekollon eller om slickande getingar. Men vid närmare eftertanke blir det om slånbärsbuskar som jag tänkt skriva om för länge sedan. Men först måste jag länka tillbaka till ett inlägg som jag hade i våras för att få ett sammanhang. Se här  när jag upptäckte alla larver som ätit vartenda blad på slånbärsbuskarna och spunnit sina trådar i grenverket så att det såg nästan spöklikt ut.

Med detta fortfarande framför ögonen blev jag mäkta förvånad när jag passerade snåren nu i augusti och kunde konstatera att buskarna åter var gröna. Inte nog med att alla bladen åter slagit ut så har det även kommit slånbär på grenarna.

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
Även några mindre slån som  fortfarande var kala hade trots den sena årstiden fått gröna blad igen och bar frukt.Bara några veckor senare efter att vi fick lite regn. Detta trodde man inte i våras när man såg larvernas totala ödeläggelse I alla fall inte att de skulle komma igen samma år. Björkar som en varm och torr sommar tappar alla blad har inte denna förmåga utan kommer igen först året därpå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar