onsdag 25 september 2013

försmak på hösten


I och med att all potatis tagits upp och jag dessutom grävt halva grönsakslandet, är det början på hösten för mig. Det finns dock även andra tecken om man går utanför tomten. Hos en granne hittade jag dessa bär på en prydnadsbuske.

 
Även bakom huset finns det ett säkert hösttecken. Den stora eken har släppt sina ollon. Några har hamnat i våra rabatter. Varje år får jag plocka bort dom och slänga tillbaka dom närmare ekens stam. Jag vill ju inte att dom slår rot mitt i rabatterna. På kort tid hinner dom slå rot och tränga ner flera decimeter i marken. Speciellt i år när vartenda ollon redan hade spruckit. Inte bara att dom var ovanligt stora i år, så hade dom inte heller fått den vanliga hårda, mörkbruna färgen på skalet. Och så gott som alla hade spruckit upp vilket jag aldrig sett något tidigare år. Det brukar ske först nästa år på våren när ollonen tycker att det är dags att slå rot. I år måste dom ha tagit fel på årtiden. Eller känner eken av att det inte ska bli någon vinter i år?

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar