torsdag 19 september 2013

populärt tillhåll


När jag för några år sedan fick en rudbeckia av en granne kom det 3 blommor det första året. Sedan har det blivit flera med åren tack vare att dom självsått sig (med lite hjälp).Blommorna har stor dragningskraft på allehanda insekter vilket jag visat i denna blogg flera gånger. När jag passerar blommorna på väg till brevlådan, brukar jag alltid titta efter om det är något flugfä som slagit sig ner på någon av blommorna. Blomflugan som kalasade där en gång blev ju "kändis" när jag hade bilden som header i min tidigare blog. Nu har rudbeckian blommat över för i år och ska bilda frön. Dessförinnan tog jag ytterligare bilder på några gäster

 
En ovanligare besökare var denna långbenta spindel. Jag tror inte att den hade slagit sig ner där som andra för att äta utan tyckte nog att det var en mjuk och bekväm viloplats. Dess 6 långa ben täckte nästan hela blomman. Hur den kan hålla reda på dom och inte trassla in sig bland blomblad och ståndare och pistiller är en gåta.

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar