onsdag 18 september 2013

hopp om svamp


Nu har hösten kommit även till våra trakter med regn och rusk. Det ger förhoppning om att den något försenade svampsäsongen ska komma igång på allvar. I vilket fall tycks det vara så i trädgården. Närmare bestämd i drivbänken alldeles intill gaveln som ligger i skuggan.

 
En ståtlig svamp med mörka lameller på undersidan. Fick ligga på magen för att ta bilden. Upptäckte den först när jag hade rivit bort blasten efter gurkorna som var färdigskördade. Vet inte vad det är för sorts svamp. Eftersom jag i regel blandar in lite torv i drivbänken kan jag mycket väl ha fått med några sporer den vägen.

Någon vecka tidigare, när det fortfarande var varmt och soligt, hittade jag denna bläcksvamp i gräset

 
Annars hittade jag inte en enda svamp ute i skogen trots flera strövtåg. Då menar jag det ordagrant som innebär att det är lönlöst att leta efter ätliga svampar. När en svala inte gör någon sommar så gör inte heller en enda liten sopp utmed vägkanten heller  någon svamphöst.

 
Nu tror jag inte på dom stora svamparna som karljohan och björksopp i år men har siktet inställt på höstkantarellerna. Dom kan finnas ända in i december varför det finns hopp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar