måndag 16 september 2013

omoget


Den röda färgen attraherar. I en liten krets av amatörfotografer diskuterade vi ofta att ett förgfoto  borde ha en gnutta rött med i bilden. Det drar blicken till sig. Denna lilla gnutta blev i regel en helbild. Allehanda röda bär t.ex. För att inte tala om skinande blanka röda nypon. Vid en av mina senaste promenader kom jag förbi några nyponbuskar och konstaterade att dom ännu inte hunnit få den röda färgen. Men jag kunde samtidigt konstatera att jag aldrig tidigare fotograferat ett grönt nypon. Varför måste dom alltid vara röda undrade jag och tog fram kameran

 
För första gången har vinstocken, som vi fick direkt från Spanien, satt frukt. Den har stått i lerjorden nu över 10 år utan att det hände något. Förra året börjde den dock ranka och i år har vi fått 2 små klasar.

 

 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
Eftersom det är första gången, fick jag gå över till en granne som lyckats betydligt bättre, för att höra när dom egentligen är mogna och klara att skördas. Grannens var lika gröna och dessutom sura. Men om en månad, tröstade han mig - då kan det bli fest.

Årets kastanjer är också fortfarande omogna. Dom blir nog klara samtidigt som vindruvorna.

 
När dom har mognat och ramlat ner har det varit tradition att plocka kastanjer med barnbarnen under några stora träd vid en gård. Nu är dom äldre och har annat för sig. Även jag fick något för mig och skapade något nytt av en gammal kastanjebild.

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar