tisdag 17 september 2013

inte helt moget


Nu vänder jag på gårdagens tema och visar röda frukter i stället. Röd som en tomat, eller säger man pion när någon rodnar? I vilket fall symboliserar tomater den röda färgen. Och visst har våra tomater blivit röda under den långa varma sommaren i år.

 
Dom som jag dragit upp av frön från vanliga ICA-tomater. Så när tillräckligt många hade hunnit bli röda, plockade jag ett skålpund. (Ett skålpund = 32 lod = 128 Qvintin = 8848 ass = 425 gram) Bara att titta på den läckra, röda färgen fick det att vattnas i munnen på mig. Tänkte på årets första tomatsallad. Så som jag brukar göra den med hackad lök, olivolja och salt och peppar. Men när jag skulle sätta kniven i den första tomaten, kände jag att den var väldig hård. Så var även alla övriga. Inte alls så mjuka som om det kunde bli ketchup bara man klämde lite på dom. Så tomatsalladen fick allt vänta tills dom hade eftermognat. Den fick jag vänta på en hel vecka. Och ytterligare en vecka till. Ändå var tomaterna inte så mjuka att man kunde klämma dom till ketchup. Men nu ville jag ju inte ha ketchup utan tomatsallad varför dom fick duga nu.

 
Vid tidigare års odling av tomater har dom inte betett sig på detta sättet. Till och med gröna tomater kunde bli röda och mjuka på eftermognad i byrålådan. Varför blev årets tomater så hårda? Hade det att göra med den varma sommaren med långa, sammanhängande solskensperioder? Som i Spanien - men där har man ju mjuka, helmogna tomater. Det måste bero på sorten blev resultatet av mina funderingar kring detta. Tomater ska hanteras i flera led och transporteras långa stäckor tills dom hamnar i butikshyllorna. Där ska dom dessutom lysa   flera dagar i all sin röda glans utan att uppvisa det minsta tecken på att vilja ruttna.
 

 
Man har "helt enkelt " odlat fram en kommersiell lämplig tomat som klarar en lång period från plockning till konsumtion. Kanske upp mot en månad eller längre.  Om denna egenskap korsats fram vet jag inte. Men man kan även misstänka att det rör sig om GMO när dom nya egenskaperna medför så påtagliga fördelar i den långa distributionskedjan. Googlar man på GMO finns tomaten med i bilden. Den här avskräckande bilden hittade jag där

 

 

 

Vare sig jag har genmodifierade tomater i trädgården eller ej så kommer jag att kunna äta egna tomater fram till november-december med denna långdragna mognadsprocess. Innan frosten sätter in, brukar jag plocka alla gröna tomater och lägga dom i byrålådan där dom brukar mogna alltefter. Det brukar också ta några veckor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar