söndag 1 september 2013

Gratisbygge i miljonprogrammet


För 4 år sedan bloggade jag om en gammal väg som sedermera blev E-18. När denna led byggdes hamnade en liten bit av den gamla vägen till ingen nytta mitt ute i ödemarken. Klicka gärna här för att komma till vägs ände så ska jag berätta fortsättningen.

Den påkostade gränsmarkeringen står kvar en bit bakom denna avspärrning.

 
Det jag dock inte observerade förra gången var en annan markering som stod en bit ifrån gjutjärnsskylten. En äkta milstolpe med text huggen i sten som en sentida runsten.

 
Detta lilla historiska monumentet berättar ytterligare något om den forna vägsträckningen. Siffrorna ½ överst betyder kanske att det är en halv fjärdingsväg någonstans. Troligen till grannkommunen flera mil bort. Längst ner står inhugget Sollentuna härad.
 
 

Fortsätter man nu där vägen slutar, beger man sig rätt ut i vildmarken och in i nutiden. Den gamla vägen som gick rätt mot vattentornet i Hjulsta är numera övertäckt av schaktmassor.

 
Vid sidan om den nuvarande vägen som leder förbi miljonprogrammet Hjulsta, Tensta och Rinkeby står ett betydligt billigare bygge.

 
Det ser ut som ett fuskbygge men är ändå omsorgsfullt möblerad med bord och bänkar. Kanske var det några ungdomar som snickrat ihop allt av bråten som måste ha legat här omkring vid vägbygget eller så var det rentav byggjobbarna som ville ha ett eget fikaställe.

 
Bara en bit ifrån detta lilla "sommarställe" står en bil parkerad. Det är en permanent parkering. Bilen lär väl inte flyttas i första taget när ingen väg leder dit.

 
Där schaktmassorna slutar syns den nya vägen. Åter skall vägen byggas om och den gamla

E-18 skall bli motorväg. Här ser man redan  nya tillfartsvägar och viadukter.

 
I höjd med vattentornet håller man på att bygga för fullt och dit tänkte jag bege mig för att titta närmare på detta gigantiska vägprojekt. Dit kommer man dock inte utan att göra en stor omväg varför jag fick gå tillbaka hela vägen igen för att fortsätta på andra sidan stora vägen. På väg tillbaka till cykeln stötte jag på en annan märklighet. En skelettdel som satt ihop. Först trodde jag att det bara var en avbarkad gren men såg sedan att det var ett djurben. Vid närmare titt såg jag att det måste ha varit från ett rådjur. Eller var det kanske från en get?  Någon gång på 80-talet hade det siktats en varg just här i trakten som kanske inte brydde sig om det blev rådjur eller get på menyn.

 
(klicka för större bilder)
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar