lördag 31 augusti 2013

mystiskt mönster


I våras, när jag kom förbi Barkaby kyrka, upptäckte jag att man höll på att anlägga en damm. Alldeles nedanför kyrkogården och i hörnet av en korsning. När jag åter kom förbi där, kunde jag konstatera att det inte hänt så mycket mera där sedan sist. Däremot sker det stora förändringar längre upp där man håller på att bygga Barkabystaden på det nerlagda flygfältet.

 
Byggkranar har rests och snart så reser sig även en mängd flervåningshus kring Barkaby handelsplats. Den här dammen kommer därför tyvärr att ligga lite i utkanten av området i stället för mitt i bebyggelsen. Men dom naturliga förutsättningarna var väl bättre på nuvarande plats med tillång till rinnande vatten från några diken.

 
Trots den varma sommaren med nästan  uttorkade diken som tillflöde, är vattnet i dammen relativt klart med undantag av några få algbildningar. T.o.m. ett antal änder har hittat hit.

 
Men vad är det som ligger vid strandkanten nedanför ändernas fötter? Ett märkligt fiskbensmönster som inte hör dit. I uppförstoring ser det ut så här

 
Nu ser man att halva delen utgörs av en spegling i vattnet men man blir inte klokare för det. Här är det fritt fram för vilda gissningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar