lördag 3 augusti 2013

tysta vingslag I


Det har varit ovanligt lite fjärilar i år. Då tänker jag närmast på mängden av de vanligaste fjärilarna som nässelfjäril eller den här pärlgräsfjärilen.

 
I trädgården drog däremot mina kålplantor till sig den vita kålfjärilen som lyckades lägga en del ägg under bladen. (som om jag inte skulle upptäcka dom!)En och annan påfågelsöga hittade också dit. På en del ställen fanns även dessa fjärilar. Vet inte riktigt om det är rödvinge eller brunfjäril.

 
Men trots den ringa förekomsten hittade jag dock en och annan fjäril som jag inte sett tidigare eller kunnat ta bild på.

 
Den här lilla krabaten på bara några millimeter hittade jag på ett löv i skuggan. Där var det så mörkt att blixten utlöstes. Den kanske avbildas därför inte med dess rätta färger. Jag googlade dock fram att det rör sig om en häggspinnare
Den äldsta fjärilsbilden från i år är denna. En mörk fjäril som satt på hälleberget och envisades med att inte vilja bre ut sina vingar. Kan därför vara en helt vanlig påfågelsöga eller nässelfjäril. Eller kanske rentav en sandgräsfjäril? I brist på annat har jag kallat den för klippfjäril.

 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar