söndag 4 augusti 2013

tysta vingslag II


Här  kommer resten av fjärilsbilderna från den senaste tiden för att sedan hamna i arkivet.

Den här brun-vit randiga fjärilen har jag nog sett tidigare och även vetat namnet på. Både tidigare bild och namn är borta nu.

 
Här har jag hittat en spektakulär fjäril. Egentligen var det mitt barnbarn som upptäckte den där den satt på gångvägens asfalt. Väl kamouflerad så att jag aldrig skulle ha upptäckt den. Det är skillnad på barnaögon och en gammal pensionärs. Vi tittade på den, jag tog några bilder och sedan häpnade vi när den förstorades upp hemma på dataskärmen. Dom färgerna hade vi inte sett tidigare.

 
Jag hittade ingen bild på denna fjäril när jag letade på nätet.

 Likaså är det med denna fjäril som jag hittade igår när den hade slagit sig ner på en rudbeckia som just börjat blomma.

 
Det luriga med fjärilars artbestämning är att en och samma art  kan uppträda i så många olika nyanser. En del kan inte heller bestämma sig om de ska vara dag- eller nattfjäril. Den här kanske är en nattfjäril som dock dröjt sig kvar till förmiddagen.

Under tiden jag tog bild på denna fjäril kom en humla och slog sig ner på blomman bredvid. Så det var bara att flytta kameran några centimeter och ta med även denna bild även om det inte var en fjäril

 
Sist ut en rutig buskmätare. Namnet hittade jag hos bloggerskan "nature footstep" som jag länkat till i min blog. Hennes många fjärilsbilder är nästan som ett litet uppslagsverk.

 
Någon gång kan jag kanske presentera mina samlade fjärilsbilder med namn på svenska och latin. Just det latinska namnet är gångbart vid kontakter med personer i andra länder där man kan hitta samma typ av fjärilar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar