torsdag 29 augusti 2013

nytt larvigt inlägg


För några dagar sedan gjorde jag en ny cykeltur. Denna gång in på Stockholm stads område. Som alltid finns det mycket att upptäcka och att fotografera. En del överraskande motiv dök även upp. Ett mystiskt fiskbensmönster, övergiven sommarstuga och bil, en rådjursfot, en svart ko och koskit m.m. Allt detta kommer  senare som en fortsättning på ett inlägg från sommaren 2009. Nu har vi årets sommar som bara fortsätter och som jag inte hinner med att dokumentera. I trädgården t.ex. händer det nya saker hela tiden som jag vill spara för jämförelser kommande år.

Årets nykomling är två solrosor som kom från ingenstans. De blev större än de som jag sådde själv.

 
När dom reser sig över den omgivande växtligheten är det verkligen som en extra sol och de gör verkligen skäl för namnet. När jag tittade in i den som blommat lite senare, upptäckte jag en liten grön larv. En liten mätarlarv som tydligen hittade något matnyttigt där inne.

 
I vilket fall var den kvar där några da´r. Det var svårt att få riktig fokus på den då den rörde sig hela tiden för att "mäta" avståndet till nästa fäste. Gott om mat hade den hittat också. Förstorar man upp bilden en aning kan man se själva tarmkanalen som sträcker sig genom hela kroppen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar