onsdag 28 augusti 2013

honungsmeloner


Tidigare försök att odla melon skulle upprepas i år. Fick ju blodad tand efter att ha kunnat skörda några söta, saftiga meloner tidigare. Proceduren blev densamma, d.v.s. frön från en melon som köpts på ICA och driva upp dom i drivbänken.Se tidigare års inslag här. Allt fungerade även i år som planerat. Plantorna växte, rankade iväg och blommade. Humlorna var flitiga besökare. Sommaren var som i medelhavet och vatten fanns. Alla goda förutsättningar fanns. Men några meloner blev det inte. Inte ens en liten kart!

Kan inte förklara detta, speciellt när allt har varit så perfekt. Nu fick jag läsa i gårdagens Metro att man sålt på någon ICA matvarubutik meloner som har varit besprutade. Man har konstaterat rester av det giftiga ämnet karbofuran. På nätet kan man se den molekylära strukturen av detta ämne som kanske är intressant för en kemist. Men den säger inget om att 100 g av detta ämne kan ge andningsnöd hos barn (enl. ett nyhetsinslag på TV)

Kan det möjligen vara så att detta pågått länge och att det upptäckts först nu? Kanske var fröna som jag tog från en ICA-melon förra året sterila eftersom den även då var besprutad? Eller så har arvsanlagen ändrats så att växten inte längre vill  sätta frukt?
Läs: steril! Tänk om det är så med alla andra frukter och grönsaker som passerar oupptäckta in på butikshyllorna? Tänk att också bli steril! Inte för att det oroar mig längre. Jag har gjort mitt. Men med tanke på framtida generationer är det nog lite oroande.
 Karbofuran är sedan länge förbjudet i Sverige. Och väl det för det är ett starkt giftigt bekämpningsmedel. När det kan döda en älg kan man ju tänka sig hur det påverkar ett barn.
 
Jag får i stället trösta mig med tomaterna som drivits upp på samma sätt. Även dom från tomater köpta på ICA.

 
Även om ICA-tomaten  varit besprutad (?)  har fröna i alla fall producerat många frukter av vilka de första snart är klara att plocka. Nu garanterad giftfria. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar