måndag 26 augusti 2013

Molnsätra gård III


Den här anrika gården i dess lantliga miljö visar dock upp en helt annan sida om man går bara några steg från mangårdsbyggnaden till andra sidan.

 
Där finns ett stort upplag av allehanda sorters sten och jord. På  pallar, i stora byggkassar. Gårdens logo finns på en del inplastade "påsar". Huvudet på en stor biffko som vittnade om den tidigare verksamheten som jag egentligen ville se. Nu har dock den industriella och kommersiella verksamhetn tagit över. En liten biprodukt som inte rör trädgårds- och parkanläggningar var all veden jag såg när jag gick in på detta stora område. Rätt in i ve´bo´n skulle man kunna säga.

 
Sten i alla dess former är den huvudsakliga produkten. Från kullerstenar till slipade plattor. För att presentera hela detta breda sortiment har man byggt upp en artificiell miljö.

 
Under tak i en lada och även strax utanför stod en såg. Vad sådana maskiner nu kan kallas med fackspråk. Den är ju inga vanlig vedkap. Här sågas sten, slipas och poleras. Hade gärna velat filma detta "in action".

 

 
Intill en annan lada hittade jag några pallkragar med stora "kanonkulor".

 
Stora klot av olika stenmaterial. Kanske tänkta som dekorationer vid en damm eller på toppen av en grindstolpe?

Det största klotet var dock denna jordglob. Jag hade turen att få solen att lysa rätt in på Saharaöknen om jag valde rätt vinkel.

 
Bland alla dräneringsrören i plast hittade jag även dessa i den grövre dimensionen. De var fotografiskt tilltalande.

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar