söndag 25 augusti 2013

Molnsätra gård II


Som jag skrev igår, såg jag bara en enda människa på den stora gården. En kvinna i den övre medelåldern som ledde en häst.

 
När hon hade rundat knuten, släppte hon hästen för att öppna grinden. Här var jag snabb och tog ett höftskott som lyckades.

 
Väl framme vid en lada, tjudrade hon hästen vid en bom som jag fortfarande inte lärt mig namnet på sedan förra besöket vid gården på Almare-Stäket som ägs av släkten af Ugglas. Molnsätra Gård från 1500-talet däremot ägs numera av släkten Lilljehöök. Det är idel ädel adel häromkring
 
 

 
Lite senare när jag kom tillbaka till cykeln fick jag se kvinnan  med hästen igen. Nu höll hon på att kreta rent mellan hov och hästsko.

 
Man skulle tro att man slänger lite jord och strån rätt ner på stallbacken på en  gård. Men inte här. Allt samlades upp i en liten plastbytta som hon sedan bar in i stallet. På bilden ser man även en liten låda med vad jag tror är rengöringsmedel. Snacka om manikyr för den här hästen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar