måndag 5 augusti 2013

Mälarbanan


Igår hade jag namnsdag och i förgår var det årets varmaste dag med 31,1 grader enl. meteorologen. Och i sådan ovan värme ska man egentligen inte  ge sig ut och cykla nästan 4 mil. Utan dricka. Men jag  ville testa gränser.  Denna gången gick turen way out west utan att jag träffade någon Mae West J

Jag ville återse miljöer jag besökt tidigare. Kanske även hitta nya, vilket ju är lättare med cykel än från bilen. Tog mig ner mot Jakobsbergs Centrum och följde järnvägsspåret mot Kallhäll. Det finns en smal skogsväg utmed spåret. Där håller man på att bygga ut järnvägen så att det blir ytterligare två nya spår. Detta för att fjärrtågen inte ska behöva köa efter pendeltågtrafiken. Där cykelvägen var nära spåren, stannade jag upp och tittade på högarna med stenkross som behövs för detta dom nya banvallarna.

 
Just som jag klivit ner från banvallen hörde jag att det sjöng i rälsen. Ett tåg var i annalkande och jag klev upp mot spåret igen för att ta en bild.

 
Tåget dök upp i en kurva och det kom emot mig med en hiskelig fart. Jag hann att ta ytterligare en bild när det nästan var inpå mig. Först när jag kände vinddraget och hörde bullret kändes det lite läskigt att vara så nära ett framrusande tåg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar