tisdag 6 augusti 2013

Bolinders



Egentligen heter det Bolinders Mekaniska Verkstad. Den låg i Kallhäll och jag jobbade där under sommarlovet på mitt sista skolår. Nu 60 år senare cyklade jag åt det hållet och minns den sommaren så som jag beskrivit den i en novell för flera år sedan. 1954 fanns delar av "Bolindserbyn" kvar trots att man började riva för det nya centrumet. Flera röda kåkar för gästarbetarna (många från Italien, Finland och Sudettyskland). I den största fanns matsalen för dom anställda. En av kåkarna som bevarats är denna

 
Verksamheten lades ner någon gång i slutet på 50-talet och byggnaderna togs över av allehanda småföretag. Cykelvägen gick ovanför området och jag tog denna bild

 
På vänster sida syns de typiska fabriksbyggnaderna och i mitten finns fortfarande skorstenen från gjuteriet kvar. Den reser sig som ett monoment över en försvunnen epok när man göt vedspisar eller olika kärl i gjutjärn. Bakom det kvarvarande fabriksområdet reser sig den nya delen som döpts till Bolinder Strand

 
En fashionabel del intill Mälaren med flervåningshus och grandios utsikt över Mälarfjärden. Folk verkar vara villiga att betala nästan vilka hyror som helst för att få se en skymt av vattnet eller ännu mer för hela panoramat. Hyror som börjar tangera lägenheterna på "Öfvere Östermalm" om man studerar bostadsmarknaden i våra lokaltidningar. Men så finns det ju även en båthamn där man kan förtöja sin egen lilla lustyacht.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar