torsdag 1 augusti 2013

inga bevingade ord men däremot d:o bilder


Blomflugorna har börjat synas nu i större antal. Framför allt syns dom bland dillkronorna som börjat blomma. För någon vecka sedan hittade jag en ovanligare blomfluga som satt på ett blad.

 
den hade ingen teckning bakom huvudet eller några ränder på kroppen. Däremot hade den en gul stjärt. Jag har redan svårt att identifiera alla fjärilar, fåglar eller svampar och tänker inte heller fördjupa mig i flugorna artrikedom.
En annan bevingad varelse som jag gärna tar bilder på är trollsländor. Liksom blomflugorna blänker även deras vingar om solen faller på i rätt vinkel. Reflexerna från denna slända såg jag redan på håll trots att den satt på ett strå långt ut i vattnet.

 
Tack vare den extrema zoomningen blev vattenytan som en behaglig mjuk, blågrå bakgrund.

Under farstukvisten huserar några av våra myror. En gång om året, på en bestämd dag, får några vingar och flyger iväg. Alla samtidigt. Och inte bara från det samhället utan även alla andra runtomkring av samma art. Det var inte så många som svärmade i år men tillräckligt många för att jag skulle observera dom från köksfönstret när jag höll på med något i vasken. Trodde först att det var en massa frön som virvlade runt i luften.

 
Inte alla vingar kan flaxa eller glänsa i solljuset. Dom här snurrar i stället. De drivs av vinden utan att driva med vinden, om man säger så.
 
klicka på bilderna om du vill ha dom större

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar