onsdag 31 juli 2013

trädgårdsaktuellt


Jag har inte tid att åka på semester. Inte just nu, när allt händer på samma gång ute i trädgården. Just nu blommar malvan som vi faktiskt köpt i fröpåse.

 
Annars är det bara perenna blommor eller sådana som fröat av sig som vi kan glädjas åt år för år. Jungfru i det gröna blommar bredvid den sådda malvan samt myskmalvan som kommer igen varje år. Dessa blå stjärnor blommar nu på två ställen. Dels där jag sådde sparade frön och dels de som spritt sig själva.

 

 

 

 
 
 
 
Blommor i all ära, men grönsaker som skall skördas är också en ögonfröjd och som jag skrev här även en kulinarisk höjdpunkt. En hel vecka har jag nu livnärt mig på bara egna grönsaker. Eller rättare sagd använt i matlagningen. Redan förra året bestämde jag att satsa på vaxbönor. Denna satsning gick verkligen hem i det perfekta vädret och flitig vattning.

 
Detta var första skörden för 3 dagar sedan. Nu är nya klara att plockas. Blir minst lika många igen att frysa in. Några av dom största lämnar jag kvar till nästa års utsäde.

Andra frön för utsäde är från gräslöken. I år var det mer gräslök än jag kunde ta hand om varför dom fick gå i blom. Nu hade dom även torkat och fröna höll på att ramla ur.

 
Jag klippte ca 10 knippen för att skaka ur fröna.

 
Alla små frön från blommor eller annat spar jag i små kryddglas som blivit tomma. Dom förvaras över vintern i det svala förrådet i stället för att ta plats i kylskåpet.

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar