måndag 19 augusti 2013

I upplösningstillstånd


Efter att inte ha öppnat en enda bok på nästan 30 år, tog jag upp läsandet igen förra året när jag låg på sjukhus. Man ska tydligen läsa en bok på sjukhus. Men även där fanns det TV och eftersom film hade trängt undan läsandet, blev det bara ett par sidor jag läste där. Men väl hemma igen fortsatte jag på boken. Varje natt mellan ett och två läste jag en stund vilket befrämjade insomnandet. När jag läst ut en bok, tog jag fram nya pocketböcker alltefter. Ett helt bibliotek av "nya" böcker. Böcker jag läst tidigare men totalt glömt innehållet. Klicka här för att se vad jag har framför mig. Innehållet i en bok har jag tydligen svårt att minnas efter många år till skillnad från innehållet i filmer där jag även kan minnas enstaka scener.

Den senaste pocketboken jag tog mig an hade jag läst någon gång på 70-talet. Det blev den jobbigaste boken jag någonsin har läst. Pocketböcker är ju inte direkt några klotband, utan sidorna är enkelt ihopsatta. Men hittills har dom trots sin ålder och  förvaring på torra, dammiga hyllor hållit ihop. Men i den här fanns bara de två första sidorna som nödtorftigt höll ihop. Resten var bara lösbladssystem. Varje gång man vände en sida, så ramlade den ur bokryggen.

 
Det blev allt svårare att hålla ihop sidorna mot slutet och väl där kunde jag snacka om en sönderläst bok J i ordets rätta mening.

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar