tisdag 20 augusti 2013

från kaos till perfektion


I en garderob hittade jag bland annat en ask med oljefärger. Små blytuber med olika färger för att skapa en oljemålning. Det blev varken en Rembrandt eller van Gogh. Det blev faktiskt ingenting för alla färgerna hade torkat sedan länge. Det var bara att kasta allt. Det var dock inte så enkelt. Tuberna hade ett miljöfarligt yttre och innehållet var nog inte heller direkt miljövänligt. Så dom blev kvar ett tag. Tills jag kom på att man kunde använda färgerna igen om man penslade på lite förtunningsmedel. Jag öppnade två tuber och smetade en liten klick av innehållet på en bit plast, typ gladpack. Gjorde färgen lagom mjuk och knycklade sedan till hela  härligheten. När jag sedan vecklade upp plasten igen, hade båda färgerna blandats och bildade kaotiska mönster. Jag testade flera färger med olika resultat. Valde sedan ut de mest intressanta och tog bilder på några.

 
Denna abstrakta bild tillsammans med alla andra i denna stil har legat i datan ganska länge eftersom jag inte hittat ett lämpligt användningsområde för dom. Av ren nyfikenhet tog jag upp denna bild och aktiverade en funktion i ett dataprogram  som kallas kaleidoskop. Resultatet blev förbryllande

 
Med ett enda klick hade jag förvandlat  kluddet till ett perfekt geometriskt mönster. Samma färger hade anordnats till en perfekt symmetri som liknade ett katedralfönster. Med en annan funktion (twirl) kunde jag skapa denna bild av samma original

 


Jag tog en annan bild och testade ytterligare en funktion. Så här ser originalbilden ut och så blev förvandlingen:

 


 

 

 
 
 
 
Här aktiverade jag funktionen pentagon. Med en del experimenterande finns nog här möjligheten att skapa bilder som är udda till både färg och form. Men redan metoden med färg på genomskinligt plast är tillräckligt spännande för att utforska vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar