söndag 18 augusti 2013

Helt osannolikt


När jag är ute och fotograferar tar jag gärna bilder på udda saker. Spännande mönster, avvikande färger eller föremål som inte ska finnas just där. Ett sådant föremål hittade jag i våras på gatukontorets upplag för allehanda materiel som används i gatuunderhåll. Själva lampan från en gatlykta. Den låg nere på marken. Helt intakt med skyddsglas och glödlampan isatt. Hur stor är sannolikheten att hitta en gatlykta på marken?
 

 
Hur stor ska då sannolikheten vara att bara några månader senare hitta ytterligare ett lamphus till en gatlykta på en helt annan plats? Även denna gång liggandes på marken! "Fyndet" gjordes på min senaste cykeltur när jag kom förbi ett stort vägbygge. Där låg den, skinande blank. Utan skyddskåpa och utan glödlampa.

 


Bredvid låg skyddsglaset i diket bland gräs och natt-och-dag-blommor. Även detta ett udda föremål på en plats där det inte skulle finnas.

 
Dessutom blev det en kul bild med fotografens  speglande silhuett. Är man tillräckligt observant, kan man hitta många udda saker på udda platser. Men händer det att samma sak påträffas två gånger på olika platser vid olika tillfällen, hajar man till en aning. Lyktor ska ju stå upprätt och sitta på en stolpe intill en gata. Än bättre om den dessutom lyser.
 
 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar