onsdag 17 juli 2013

vit vecka


Under tiden jag matade in bilderna från min cykeltur alltefter, har kameran inte varit sysslolös den gångna veckan. Mycket händer nu i trädgården där det mesta börjar arta sig väl i grönsakslandet. Den första kålrabin är nästan klar, tomaterna har fått små kart och en och annan vit slanggurka är dags att skörda.  Men fortast går det med blommorna. I sommarvärmen håller dom sig inte länge. Just nu blommar den asiatiska anemonen som förökat sig till en riktig buske.

 
Dom som dock blommat färdigt är några vita klockor som även i år kommit upp mitt bland sommarfloxen. Det är varken vita blåklockor eller hässlekklocka och fortfarande har jag inte kommit på namnet på dom.

 
Den här vita blomman kanske är mindre känd. Är ju inte direkt någon prydnadsblomma utan hör till bondbönorna. Är ändå dekorativa med sina svarta fläckar

 

 

 

I skuggan under äppelträdet trivs funkian. Där har jag fått upp 3 stänglar med vita blommor. Växten  har vi haft i decennier och den har flyttats åtskilliga gånger utan att ha blivit större eller blomma. Det är nu de senaste två åren som den tycks ha funnit sin hemvist i skuggan och blivit större.
 
Dessutom har den fått sällskap av ett par nya sorter som jag fått av en granne. Detta till synes onödiga tillägg kan knappast intressera någon annan utan har endast kommit till för egen del som en tidsreferens. Som så ofta i mina inlägg vill jag kunna gå tillbaka och tidsbestämma en händelse och omständigheterna kring denna. Bloggen blir därmed inte bara en bilderbok utan även en lättåtkomlig dagbok. Stora som små händelser, årstidernas skiftningar och egna funderingar kan lätt hämtas från det förgångna samt även sparas åt eftervärlden. M.a.o. mina digitala memoarer.

1 kommentar:

  1. Galet vackra bilder. Va duktig du är.
    Hej från Leo.

    SvaraRadera