lördag 20 juli 2013

utsikt från en bambupinne


I sällsynta fall lyckas jag med en bild som jag är rätt nöjd med. Riktigt nöjd blir man som bekant aldrig. Då jämför jag  mina bilder med dom jag ser  på olika bloggar eller i någon fototidning. Dom som har tagits med mer eller mindre  professionella systemkameror. När jag då lyckas med min enkla kompaktkamera att få någon bild som börjar likna en som om den tagits med en mera avancerad kamera, blir jag nöjd. Inte bara med bilden utan även med den enkla, billiga kameran som kan ta bra bilder den också. Här kommer en sådan bild

 
Trollsländor sätter sig gärna på kala pinnar, torra grenar eller annat som sticker ut varifrån de har fri sikt. Ser man en som just landat, är det ingen större förlust om den flyger iväg just när man ska ta ett kort. Det dröjer inte länge förrän den kommer tillbaka och sätter sig på samma plats igen. Detta har jag iakttagit flera gånger och nu senast i tomatlandet. Där stöttade jag plantorna med några tunna bambukäppar. På en av dessa hade sländan landat och jag kunde i lugn och ro ta en bild.

 
(ser du den på pinnen längst till höger?)
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar