fredag 5 juli 2013

tjock och smal


Efter en längre tids sjukdom har min tjocke vän slutligen somnat in för gott. De sista veckorna hände det flera gånger att han bara slocknade mitt i alltihopa. Så jag tog ett sista famntag om den och  lyfte alla kilona från pedestalen ner till golvet. Jag pratar förstås om min urgamla tjock-TV som efter många års trogen tjänst till slut gav upp.

 
Den var ingenting att lita på längre. Ibland fungerade den flera da´r i sträck, ibland la´den av redan eftere 5 minuter. Det hördes en kort suck som ett metalliskt knäpp och så blev det svart.

Frånfället hade dock det goda med sig att man kom underfund med att det gick att leva utan TV. Först nu kom man underfund med att man egentligen bara tittade på SVT-kanalerna vilka man även kunde se via datan. T.o.m  pausa där för att  göra annat mellan varven. Samtidigt kom jag även underfund med att det finns även andra TV-kanaler på nätet vilket jag inte testat tidigare. Nyheter är ju ett måste och BBC, CNN och Reuter live eller aljazeera kan vara ett komplement till dom svenska nyheterna. Jag klickade dock vidare bland utbuden av kanalerna på nätet. I regel hamnade man på olika reklaminslag. Ibland kunde man dock hitta  något intressant program som var på engelska eller tyska.

Trots allt var det dock bekvämare att sitta i TV-soffan med en stor skärm framför sig. Så det skulle införskaffas en ny TV. En betydligt smalare och lättare. En som man kunde lyfta med vänster arm och inte behövde 4 starka armar till för att flytta. Just i dagarna kom det reklamblad i brevlådan. Jag kan inte ha större TV än 32" på det korta avståndet jag tittar ifrån varför storleken redan var given. En elektronikkedja sålde en Toshiba för 1995:-  och en anna kedja (också i vår närhet) hade en Samsung i denna storlek där den billigaste var 3600:-. Valet blev enkelt.

 
Nu blir bilder som tagits direkt från TV-skärmen betydligt bättre än tidigare. Detta kan  nog komma till pass när man behöver någon bild. Speciellt om man skall orda om någon film eller ett ett program. Inlägget här är mest för egen del som tidsreferens.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar